Ruim duizend Achterhoekse leerlingen ontdekken werken in zorg en welzijn
“Ik moet een spuit zetten. Oei, dat gaat niet zomaar!” Voorzichtig beweegt een leerling van het Panora Lyceum een virtuele naald richting een arm. Met een VR-bril op krijgt hij een levensecht inkijkje in de wereld van zorg en welzijn. Deze week reist de Zorg & Welzijn Truck langs vijf middelbare scholen in de Achterhoek, waar in totaal ruim duizend leerlingen kennismaken met de veelzijdigheid van de sector.
De Achterhoek heeft hiermee een landelijke primeur: het is de eerste regio in Nederland waar de truck jongeren op school laat ervaren hoe het is om in zorg en welzijn te werken. De tour is een initiatief van De Gezondste Regio – een samenwerking van zorg- en welzijnsorganisaties, gemeenten en een zorgverzekeraar – in samenwerking met stichting ZWBT.
Jongeren enthousiasmeren
Het doel van de tour is helder: jongeren op een laagdrempelige en interactieve manier enthousiasmeren voor een opleiding of loopbaan in zorg en welzijn. Dat is hard nodig. De instroom in opleidingen daalt, terwijl de vraag naar zorgprofessionals snel toeneemt. In de Achterhoek nam de instroom tussen 2021 en 2023 met 13,4 procent af, tegenover een landelijk gemiddelde van 8 procent. Tegelijkertijd verwacht de regio in 2034 een tekort van zo’n 5.300 zorgmedewerkers.
Leren door te beleven
Tijdens het programma maken leerlingen in vijf onderdelen kennis met verschillende kanten van het vak. De VR-ervaring is daarbij de grootste publiekstrekker. Binnen enkele minuten verplaatsen leerlingen zich in de rol van verpleegkundige, begeleider of helpende. Na de virtuele kennismaking gaan ze binnen op school verder in gesprek met echte zorgprofessionals.
“Wie denkt dat zorg alleen billen wassen is?”, vraagt een van de professionals lachend aan de groep. Een paar handen gaan aarzelend omhoog. Even later klinkt het: “Ik wist niet dat het zó veelzijdig was!”
‘Zorg is mensenwerk’
Volgens Mariska Völkers, themacoördinator bij De Gezondste Regio, is dat precies de bedoeling. “We willen jongeren op een inspirerende manier laten zien hoe waardevol en mensgericht dit werk is,” vertelt ze. “Het helpt hen bovendien om bewuster te kiezen voor een richting die écht bij hen past.” Ook zorgprofessional Marieke Plantinga merkt hoe goed het werkt: “Leerlingen komen binnen met vooroordelen, maar gaan weg met een glimlach. Ze ontdekken dat zorg veel meer is dan ze dachten. Dat is winst voor henzelf én voor de toekomst van de sector.”
