Grensoverschrijdende busverbinding tussen Aalten en Bocholt

Sinds 2 december 2017 is er een grensoverschrijdende busverbinding tussen de treinstations in Aalten en Bocholt, als proefproject. Daarmee wordt de ontbrekende OV-verbinding van 3 kilometer tussen de beide gemeentes in Nederland en Duitsland ingevuld. Kreis Borken nam het initiatief om dit te realiseren samen met provincie Gelderland, de gemeentes Bocholt en Aalten en andere partners zoals het stadsbusbedrijf StadtBus Bocholt GmbH. Met deze nieuwe grensoverschrijdende busverbinding krijgen de reizigers vanuit Duitsland via de lijn Arnhem – Winterswijk een aansluiting op het Nederlandse spoornet en de reizigers vanuit Nederland via de lijn Bocholt – Wesel – Düsseldorf een aansluiting op het Duitse spoornet. Het proefproject duurt vijf maanden tot 1 mei 2018.

De doelgroepen voor deze busverbinding zijn behalve winkeltoeristen en de Nederlandse bezoekers van ‘Bahia’ – de bus stopt direct voor dit populaire belevenisbad – ook Duitse en Nederlandse dagtoeristen en studenten die voor school of stages de grens overgaan.

Kosten en dienstregeling

Vanwege technische beperkingen is het gebruik van de OV-chipkaart niet mogelijk, maar geldt het Westfalentarief dat het reizen in Duitsland eenvoudiger maakt. Een retourtje Aalten – Bocholt met de buslijn C11 kost slechts € 3,60 (geldig van maandag t/m vrijdag, vanaf 9.00 uur). Het initiatief wordt financieel ondersteund met een EU-subsidie in het kader van het INTERREG-programma van de Euregio.
Bekijk hier de dienstregeling en meer info over aansluitende OV-verbindingen vanaf één van beide stations.

Voorgeschiedenis

Tussen 1910 en 1916 was er een buurtspoorverbinding tussen Aalten en Bocholt waarmee Achterhoekse arbeiders naar de fabrieken in Bocholt gingen. Door de Eerste Wereldoorlog was er geen animo meer voor en werden de rails weggehaald. In 1933 startte er een buslijn tussen beide plaatsen, maar die werd gedurende de Tweede Wereldoorlog stilgelegd. In 1956 kwam er een nieuwe buslijn, maar door de sterke toename van het autoverkeer bleek hier al snel onvoldoende belangstelling voor te zijn. De buslijn werd daarom na een paar jaar opgeheven.

Bron: Regio Achterhoek