“MKB-Deal inspireerde mij om een nieuwe richting in te slaan”

Eigenlijk bereiken de deelnemers van de MKB-Deal veel meer het oorspronkelijke plan (productiviteitsvermogen). Het gaat ook om inzicht, vooruitzicht, ontwikkeling én natuurlijk je netwerk. We spraken daarover met een van de deelnemers: Freddie Bisselink. Hij is niet alleen deelnemer van de MKB-Deal Achterhoek, maar ook vanaf de start betrokken. Hij maakte deel uit van de klankbordgroep die meedacht over de invulling van het traject. Freddie startte in juni 2013 Inter-fact Interiors, een bedrijf voor vakwerk in projectinrichting in het midden- en hoge segment. Inter-fact richt zich op utiliteit horeca, zorg, retail en particuliere interieurs. Het bedrijf groeide in korte tijd van zes naar 25 medewerkers.

Keuzes
“Die explosieve groei bracht ook vragen met zich mee,” legt Freddie uit. “Hoe moet het verder met het bedrijf? De orderportefeuille is goed gevuld, er zijn volop groeikansen. Wat past bij ons? Als eigenaar miste ik vaak een klankbord om over dit soort dingen na te denken. De gesprekken met de andere ondernemers van de MKB-Deal inspireerden mij om keuzes te maken voor Inter-fact Interiors. En dat werkte. De huidige span of control past bij ons. We richten ons nu dan ook op het verder perfectioneren van onze producten en we zoeken de samenwerking met partners die bij ons passen. Dat past ook bij mij als persoon. Ik ben een doorpakker, maar ook een techneut die als leerling-meubelmaker is begonnen en alle facetten van het vak kent. Ik zie mijzelf als de ‘coach’ tussen mijn medewerkers om samen het bedrijf steeds verder te perfectioneren. Zonder de MKB-Deal had ik die inzichten niet gehad. Dit geeft ons veel rust.”

Recyclebaar plastic
En zo ontstond ruimte voor nieuwe initiatieven. Want Inter-fact ging een samenwerking en regionale participatie aan met Coffee Fresh – “al jaren een gerespecteerde opdrachtgever” –  en Save plastics voor de ontwikkeling van koffiemeubels van gerecycled afvalplastic van Coffee Fresh. Het petmateriaal wordt gewassen, tot granulaat vermalen en vervolgens tot plaat verwerkt. Het materiaal is duurzaam en maar liefst tien keer recyclebaar. Freddie vertelt vol enthousiasme en betrokkenheid: “Het is erg gaaf om zo nauw bij dit proces betrokken te zijn, niet alleen voor het ontwerp en de productie. Want het is ook noodzakelijk om plastic te recyclen. Het duurt immers 500 jaar voor bacteriën plastic hebben afgebroken. En dat terwijl intussen de wereldwijde productie van plastic alleen maar toeneemt!”

Green Production
Toen Freddie een bericht plaatste over de start van Green Production BV op LinkedIn ontplofte zijn inbox bijna. “Er waren veel ondernemingen geïnteresseerd. Inmiddels hebben we een nieuwe naam voor deze ontwikkeling: Green Production. De website gaat binnenkort live: www.greenproduction.nl. We breiden het assortiment flink uit met o.a. plantenbakken, tuinmeubilair, afvalbakken, etc. Daarover zijn we ook in gesprek met diverse partijen.” De liefde voor design blijkt overigens erfelijk. Want Freddie’s dochter Alicia, die studeert aan de Jan des Bouvrie Academy, is verantwoordelijk voor het ontwerp.

Sparren
Terug naar de MKB-Deal. Freddie: ”Het was bijzonder prettig om met zoveel verschillende bedrijven te sparren en zo een kijkje in de keuken te krijgen. Je leert van elkaar en hoe iedereen zijn of haar bedrijf runt. De een is vanuit een studie gestart, de ander vanuit de praktijk. Met die verschillende invalshoeken kun je elkaar uitstekend aanvullen. Ik zal dan ook zeker weer bij de deelnemers aankloppen voor advies over de doorontwikkeling van onze plannen met Green Production.”

Wilt u meer weten over de MKB-Deal? Klik hier.

Tekst: Margreet Koster | NieuwBeeld