Solide Achterhoekse economie kent ook opgaven

De Achterhoek heeft een solide economie en een hoge brede welvaart. Om dat op peil te houden geeft een onderzoeksrapport van RaboResearch zeven praktische opgaven aan de regio mee. Tijdens de feestelijke finaleavond van de Achterhoek Open Innovatieprijs op maandagavond 18 november bood econoom Floris Jan Sander (RaboResearch) het onderzoeksrapport aan Mark Boumans en Carolien Nijhuis van de Achterhoek Board aan. Nijhuis: “Het onderzoek bevestigt dat we met de goede dingen bezig zijn in de regio, daar mogen we trots op zijn!  Nog meer verbinden van (vooral jonge en kleinere) ondernemers en ideeën blijft een aandachtspunt, daarvoor nemen we de aanbevelingen als Achterhoek Board graag ter harte.”

Goed toeven in de Achterhoek, maar er zijn uitdagingen

Naoberschap staat hoog in het vaandel en maatschappelijke betrokkenheid typeert de nuchtere inwoners. Toch staat de regio de komende decennia voor uitdagingen. Vooral in de transitie van het bedrijfsleven naar een duurzame en inclusieve economie. De spreiding in de Achterhoek is groot: er is een aanzienlijke groep bedrijven die vooroploopt, maar er is ook een forse groep bedrijven die moeilijker in beweging komt. Alle aanleiding voor Rabobank om zich verder te verdiepen in wat er vanuit het bedrijfsleven nodig is om de Achterhoek te blijven versterken. 

Verbinding staat centraal

Uit het onderzoek blijken zeven opgaven voor een toekomstbestendige Achterhoek waarin verbinding centraal staat. Lokale initiatieven mogen meer ruimte krijgen en zorgen voor nog meer betrokkenheid onder de Achterhoekers. Daarbij is ruimte om te experimenteren noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan ontmoetingsplekken voor startups en scaleups. Mark Boumans, voorzitter Achterhoek Board: “Onze nieuwe Regio Deal sluit goed aan bij een aantal opgaven, zoals ruimte geven aan experimenteren. Iets waar de we als Achterhoek al best goed in zijn.” Ook wordt focus gelegd op de stem van jongeren. Door hen te betrekken bij de visievorming, voelen ze meer binding om in de regio te blijven. Het verspreiden van het positieve verhaal van de Achterhoek als fijne regio met kansen en mogelijkheden om door te groeien is daarbij belangrijk.

Ondernemers en overheid gezamenlijk aan zet

Het onderzoek en de vervolgacties zijn van en voor de Achterhoek en al haar inwoners. Annemiek Hiddink, Directeur Rabobank Graafschap: “We gebruiken de resultaten van het onderzoek om te werken aan een toekomstbestendige Achterhoek. De eerste nieuwe ideeën worden al concreet. Denk hierbij aan invulling van ondernemersavonden, waarbij de koplopers uit het bedrijfsleven in contact komen met het peloton. Mooi om samen het wonen, werken en leven in de Achterhoek te blijven verbeteren.”

Het gehele onderzoeksrapport is te lezen op www.rabobank.nl/kennis.