in gesprek op de bank tijdens de meetup avond
| |

Terugblik Meet Up Achterhoek: Over onderwijsvernieuwing

Behoefte aan meer verbinding met leerling en buitenwereld

Donderdag 26 september stond in Meet Up Achterhoek het thema onderwijsvernieuwing centraal in Oldschool Hotel in Winterswijk. Onder de bezielende leiding van Esther Ruesen, praatten Jeroen Sanders (Gerrit Komrij College) en Jorik te Kaat (De Netwerkplaats en Paraat scholen) en betrokken mensen uit het onderwijs honderduit hoe we het onderwijs inspirerender, relevanter en meer van nu kunnen maken – zowel voor leraar als leerling.

Aan de slag met je passie
Op school wil je graag ontdekken wie je bent, waar je passie ligt en daarmee aan de slag. Maar daar is lang niet altijd ruimte voor. “Mijn leerling Hugo bracht op een dag vol enthousiasme een verhaal mee dat hij had geschreven. Ik zag een duidelijke persoonlijke ontwikkelbehoefte, maar als docent heb ik lang niet altijd de tijd en de expertise om dit soort maatwerk te bieden,” vertelt basisschoolleraar Jorik te Kaat.
Met De Netwerkplaats probeert hij om deze talentontwikkeling mogelijk te maken, binnen én buiten het systeem. Leerlingen worden vanuit hun persoonlijke leerbehoefte via De Netwerkplaats gekoppeld aan mensen uit de praktijk die hun een stap verder kunnen helpen in hun ontwikkeling. Momenteel nog vooral binnen de technieksector, omdat daar ook de middelen vandaan komen. “Mijn droom? Dat we De Netwerkplaats kunnen uitbreiden naar alle sectoren, zoals zorg, cultuur enzovoorts.”

Haal de buitenwereld naar binnen
Ook binnen het systeem is best verandering mogelijk. Onderwijs en arbeidsmarkt staan vaak behoorlijk ver van elkaar af. En dat is jammer, vindt Jeroen Sanders, want als je bedrijven meer de klas in haalt en klassen meer op pad stuurt naar bedrijven wordt de lesstof voor leerlingen direct concreter, relevanter en motiverender. Gerrit Komrij College zet daarom in op veel meer samenwerking tussen school en lokale bedrijven. Nu nog vooral in de technieksector, maar ook daarbuiten liggen kansen.

Wat het vraagt van leraren
Beide ambities – meer persoonlijke talentontwikkeling en meer samenwerking met de buitenwereld – vragen wel wat van leraren. Jeroen Sanders: “Nog steeds leiden we VO-docenten op de lerarenopleiding op tot vakdocenten, terwijl over je eigen vakgebied heen kijken, thematisch werken en het ontwikkelen van vaardigheden in plaats van kennis steeds belangrijker worden. Het is spannend voor leraren om de vertrouwde setting van het klaslokaal en de eigen lesmethode los te laten.” Wat is er nodig om de ambities écht waar te maken? ” Meer geld voor onderwijs, meer rust voor de leraar, kleinere klassen en een herziening van het centraal examen.”

En tot die tijd?
“De olievlek groter maken door elkaar te inspireren met voorbeelden van leraren die het al anders doen, mooie samenwerkingen tussen school en buitenwereld uit te lichten en best practices met elkaar te delen,” volgens beide gasten. Dat hopen we in elk geval via Meet Up Achterhoek te hebben gedaan. De avond is (voor een groot deel) terug te kijken en te luisteren via www.meetup-achterhoek.nl/terugkijken.