|

Atlas Mobiliteit helpt Achterhoek vooruit: samen werken aan slimme data voor bereikbaarheid

Hoe druk is het eigenlijk écht op onze wegen? Waar komt verkeer vandaan en waar gaat het naartoe? En wat betekent dat voor beleid, onderhoud en bereikbaarheid van de infrastructuur en wegennet? Tijdens de eerste workshop Atlas Mobiliteit, die plaatsvond in het gemeentehuis van Winterswijk, gingen softwareontwikkelaars (Graphileon), beleidsmedewerkers, data-experts en mobiliteitsadviseurs uit de Achterhoek samen aan de slag om antwoorden te vinden op dit soort vragen.

De Atlas Mobiliteit is onderdeel van een nieuwe, datagedreven aanpak waarin gemeenten, provincie en regionale partners op basis van een publiek-private samenwerking én co-investering, werken aan een beter inzicht in verkeer, vervoer en mobiliteit. Met behulp van data uit onder meer TomTom, Rijkswaterstaat, het Nationaal Wegenbestand (NWB) en het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) ontstaat een steeds nauwkeuriger beeld van hoe mensen zich in de regio verplaatsen en hoe dat zich ontwikkelt.

“Het gaat niet alleen om cijfers, maar om inzicht”, legt Hiltjo Carp uit. “Door data slim te combineren kunnen we beleid beter onderbouwen en maatregelen gericht toetsen. Of het nu gaat om parkeerdruk, verkeersveiligheid of duurzame mobiliteit – met de Atlas kun je straks veel preciezer zien wat er écht gebeurt.”

Van data naar inzicht

Tijdens de workshop werden deelnemers meegenomen in de eerste analyses. De groep, bestaande uit vertegenwoordigers uit gemeenten, mobiliteitsadviesbureaus, maar ook softwareontwikkelaars, verkende hoe de beschikbare data kan worden gebruikt om concrete vragen te beantwoorden.
Zo werd onder meer gekeken naar de verkeersdruk in kernen, de effecten van maatregelen zoals snelheidsverlagingen, en de ‘verdwijning’ van verkeer tussen meetpunten. Door datasets slim te koppelen ontstaan verrassende inzichten: zo bleek een geplande infrastructurele aanpassing in Winterswijk bij nader inzien veel minder impact te hebben dan gedacht.

De Atlas Mobiliteit maakt het mogelijk om scenario’s en prognoses te testen en om beleidsdoelen meetbaar te maken. Daarmee helpt het systeem gemeenten om concreter invulling te geven aan ambities zoals “een 20-minuten-fietsgemeente” of “minder autoverkeer in de kern”.

Denken in mogelijkheden

De aanpak vraagt een andere manier van werken – meer agile, iteratief en vraag gestuurd. Tijdens de bijeenkomst werd daarom ook gesproken over de organisatorische kant: hoe houd je datasets actueel, wie beheert welke informatie, en hoe zorg je dat beleidsdoelen juist worden geformuleerd?

“Het mooie is dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief iets inbrengt,” aldus Carp. “Van verkeerskundigen tot beleidsmakers en data-analisten. Samen bouwen we aan een systeem dat niet in silo’s denkt, maar echt bijdraagt aan slimme besluitvorming.”

Doe mee aan de volgende workshop

De volgende sessie vindt plaats op 2 december, mocht je je hiervoor willen aanmelden, wend je tot Hiltjo Carp (hiltjo@champillion.nl)