“Hoera een klacht, dat biedt juist kansen”
De kennissessie ‘Werk verwerven bij particuliere klanten’ van Stichting Achterhoek Duurzaam Verbouwen (ADV) boeide van begin tot eind. Een volle zaal luisterde aandachtig naar het verhaal van Ron Koenen van Kenniscentrum voor Projectadvisering en Educatie (KPE). De spreker gaf de deelnemers uit de bouw- en installatiesector concrete tips en trucs voor een succesvolle aanpak.
De bijeenkomst stond in het teken van een duurzame klantrelatie. Want in de huidige grillige markt is de omgang met klanten van het grootste belang. Hoe herken je de behoefte van de klant en op welke manier kun je daar op een goede manier op inspelen? En hoe win je het vertrouwen? Ron Koenen van KPE had de antwoorden paraat. “Vertrouwen vormt altijd de basis. Werk daar aan. Kom afspraken na tijdens het proces. Je spreekt af dat de offerte binnen tien dagen volgt. Zorg daar dan ook voor. Lukt dat niet, laat het weten. Dat geldt voor alle afspraken, blijf communiceren. De klant weet waar hij aan toe is. Maar laat de klant ook voelen dat je hem vertrouwt en serieus neemt.”
Comfort, kwaliteit, zekerheid, betrouwbaarheid en status zijn volgens Ron Koenen de belangrijkste koopmotieven. “Wees daar bewust van in het acquisitietraject. Om klanten goed te bedienen zijn flexibiliteit en creativiteit nodig.” Koenen is ervan overtuigd dat reviews/beoordelingen van bedrijven op websites een vlucht gaan nemen. “Referenties zijn bepalend voor consumenten. Dat zal verder toenemen. Maak daar gebruik van. Communiceer referenties en investeer in branding. Het kan veel opleveren.”
Foto: Ron Koenen (KPE) aan het woord