Toenemende vraag naar medewerkers klantcontact in Gelderland
In augustus daalde het aantal WW-uitkeringen in Gelderland, net als voorgaande maanden. Deze afname doet zich ook voor bij mensen met een WW-uitkering die een baan zoeken als klantcontactmedewerker. Tegelijk stijgt het aantal vacatures voor dit beroep flink. Om meer werkzoekenden voor dit werk te interesseren, organiseren UWV en partners verschillende activiteiten met klantcontactcentra.
WW-uitkeringen in Achterhoek tot onder de tweeduizend gedaald
In de Achterhoek verstrekte UWV eind augustus 2022 nog 1.993 WW-uitkeringen. Dat zijn 48 WW-uitkeringen minder dan een maand eerder en 737 minder dan een jaar eerder. Daarmee is het aantal WW-uitkeringen in de Achterhoek 2,4% lager dan een maand geleden en 27,0% lager dan een jaar geleden. Landelijk is het aantal WW-uitkeringen eind augustus 3,1% lager dan de maand daarvoor en 28,7% lager dan een jaar geleden.
Groeiende vraag naar medewerkers klantcontact
Er is een groeiende vraag naar medewerkers klantcontact in vrijwel alle sectoren. Dit komt doordat mensen meer online kopen bij webwinkels. Ook bieden bijvoorbeeld de overheid, banken, zorgverzekeraars en energieleveranciers steeds vaker diensten aan via internet. In Gelderland groeide het aantal vacatures voor medewerker klantcontact van 600 in het tweede kwartaal van 2021 naar 800 een jaar later. Tegelijk zijn er juist minder mensen met een WW-uitkering die een baan als klantcontactmedewerker zoeken. Hierdoor is er inmiddels in de Gelderse regio’s, net als in alle andere arbeidsmarktregio’s, meer vraag naar klantcontactmedewerkers dan dat er mensen zijn die zich voor dat werk aanbieden. Consumenten merken dit ook; wachttijden bij klantcontactcenters lopen steeds vaker op. Dat komt naast de personeelstekorten door een toenemend aantal klantvragen en langere, complexere vragen. Bedrijven krijgen bijvoorbeeld extra vragen in verband met dure energiecontracten of leveringsproblemen van producten.