Wie pakt in 2015 het laaghangend fruit op de Duitse markt?
Ook in 2015 is het zaken doen in Duitsland bijzonder interessant voor Nederlandse ondernemers. Er zijn diverse kansen die we als buren relatief makkelijk kunnen pakken. De basis voor succes is een duidelijke en concrete voorbereiding. Op donderdag 22 januari gaan Jan Temmink en Jolanda Luimes weer aan de slag met een groep ondernemers die hun eigen plan van aanpak voor Duitsland willen maken.
De groeiprognose voor de Duitse markt is voor de komende jaren uitstekend. Het feit dat wij als Achterhoekse bedrijven dicht tegen Duitsland aanliggen, biedt ons juist nu goede zakelijke kansen. Maar dat vergt wel een gedegen aanpak. “Alle ondernemers die in 2014 bij ons een eigen plan van aanpak hebben gemaakt zijn inmiddels actief in Duitsland. Dat is waar het ons om gaat, die ondernemers dat noodzakelijke duwtje geven”, aldus Jan Temmink en Jolanda Luimes. Onze ervaringen hebben we begin november gepresenteerd in het boekje ‘Starten in Duitsland – vermijd de grootste valkuilen bij de entree op de Duitse markt’.
Ondernemers met concrete plannen om in 2015 hun activiteiten uit te breiden naar Duitsland kunnen deelnemen aan de bijeenkomsten van ‘Starten in Duitsland’. In vijf middagen worden zij begeleid om succesvol zaken te doen in Duitsland, gericht op hun eigen product of dienst.
Het resultaat is een eigen concreet en praktisch Plan van Aanpak waarmee men direct aan de slag kan. Tijdens de vijf middagen wordt veel praktijkinformatie gedeeld en krijgt men handige tips en tools om te ondernemen op de Duitse markt. Hoofdthema’s zijn de entreestrategie, de culturele verschillen, de financiële en juridische aspecten en het Duitse online marketingplan. Bij elk thema is een ervaren ondernemer die actief is in Duitsland. Alle middagen zijn gericht op het maken van keuzes. Juist een goede voorbereiding op de Duitse markt maakt het verschil tussen wel of geen succes.
Meer informatie op starteninduitsland.nl.
Foto: Jolanda Luimes en Jan Temmink nemen ondernemers in 5 stappen mee op weg naar ‘Erfolg in Deutschland’.